
Pod pojęciem Business Intelligence kryje się szeroko rozumiana analityka biznesowa. Wykorzystuje się ją w celu poprawy wyników przedsiębiorstwa, określenia potencjału i możliwych kierunków rozwoju. Ponieważ inwestycja w Business Intelligence zwraca się bardzo szybko, interesuje się tym coraz więcej firm, również tych, które specjalizują się w e-commerce.
Zdaniem przedsiębiorców Business Intelligence to przyszłość biznesu. Pozwala na zaawansowane wykorzystywanie danych, analizowanie relacji między różnymi wskaźnikami. Na tej podstawie można podejmować trafne decyzje biznesowe i utrzymać konkurencyjną pozycję na rynku. Ponieważ rola analityki biznesowej rośnie, na rynku nie brakuje wspierających ją narzędzi. Część z nich jest tak przemyślana, by mogli z nich korzystać nawet ci przedsiębiorcy, którzy nie znają się dobrze na analityce. Są intuicyjne, proste w obsłudze, a przy tym dają duże możliwości analityczne. Przykładem jest system Business Intelligence enova365.
Business Intelligence w e-commerce – w czym pomaga?
Wdrażając w sklepie internetowym narzędzia do analityki biznesowej, można prześledzić trendy sprzedażowe. Zyskujemy możliwość analizy zachowań konsumentów, w tym ich reakcje na promocje i jakie są najczęstsze wzorce zakupowe. Dzięki temu możemy zaplanować dalsze działania i plany sprzedażowe. Jest to jedna z najważniejszych zalet wdrożenia BI, ale nie jedyna.
Drugim atutem jest kontrola błędów. Jeżeli występuje kłopot z jakością, błędami w obrębie sklepu lub innej platformy, można to szybko zweryfikować i wprowadzić usprawnienia. Być może na obniżenie sprzedaży wpływ ma słaba obsługa klienta. A może wcześniejsze analizy trendów i konkurencji były nietrafione i to doprowadziło to błędnych decyzji? Dzięki BI możemy szybko zdiagnozować i naprawić problem.
Warto zwrócić uwagę, że analityka biznesowa będzie pomocna nie tylko przy bezpośrednim zarządzaniu procesem sprzedaży. Stanie się wsparciem także przy zarządzaniu stanami magazynowymi. Poprzez przejrzysty zestaw danych możemy łatwo zweryfikować, kiedy należałoby uzupełnić zapasy bądź na podstawie informacji za określony okres prognozować, jakie będzie zapotrzebowanie w kolejnych miesiącach. Ponadto BI wiąże się z analizą danych z różnych źródeł, a dane te mogą być przedstawione w formie raportów.
Dlaczego analityka jest tak ważna w działalności e-commerce?
Nie mając bezpośredniego kontaktu z klientem, a tak jest przy działalności w internecie, trudniej zweryfikować, co go interesuje i na co zwraca uwagę. Jednocześnie na rynku jest mnóstwo firm specjalizujących się w e-commerce, więc konkurencja jest duża. Sięgając po narzędzia z zakresu BI, można łatwiej sprecyzować zainteresowania odbiorców i prześledzić działania konkurencji.
Posługując się danymi, możemy sprawić, by sklep i jego asortyment odpowiadał temu, czego poszukują internauci. Ponieważ jednocześnie sprawujemy kontrolę nad wszystkimi obszarami i procesami, łatwo zadbamy o lepszą wydajność pracy, sprawną realizację zamówień i lepszą obsługę klientów.